Titel

Klik hier om de ondertitel te bewerken


Herbeleef #pompenofverzuipen via : youtu.be/QYZlF2RWOpw  


Een uitgebreid verslag van 1 uur, met de speech van Minister Tommelein en het panelgesprek werd op 21 mei uitgezonden op vlaamsparlement.tv. dit verslag kan u hier zien: https://youtu.be/UJw-s9sXZq8


Hieronder verslag in beeld en tekeningvorm van volgende delen:


1. Mobiliteit van de toekomst: elektrische en waterstofwagens - Minister Bart Tommelein, Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie


2. The ACES internet moment of automotive - Autonomous, Connected, Electric & Shared, Rik Vera, CEO & Partner Nexxworks


3. Stand van zaken emissies verbrandingsmotoren en toekomstperspectief,  Wim Verhoeve, Emissie-expert Emisia


4. Panelgesprek


Leden van het panel , met als moderator Luc Pauwels (VRT Journalist):

- Annemie Maes, Brussels parlementslid en Senator - Groen 

- Joris Poschet, Vlaamse Parlementslid en Senator - CD&V 

- Kathleen Van Brempt, Europees Parlementslid – SP.A 

- Paul Van Miert, Vlaams Parlementslid, N-VA (verontschuldigd)

- Bart Massin, EV Program Manager LeasePlan  

- Mark Pecqueur, Docent & Onderzoeksleider autotechnologie Thomas More 

- Philppe Awouters, Clean Air Lovers & Lobbyists 

- Rik Vera, Nexxworks 

- Tony Verhelle, Senior Writer AutoGids 

- Wim Verhoeve,  Emissie-expert Emisia


OPENINGSTOESPRAAK MINISTER TOMMELEIN



RIK VERA - NEXXWORKS


WIM VERHOEVE - EMISIA



PANELGESPREK

Joris Poschet: "Er is een pact gesloten tussen Duitse overheid en de Duitse autoconstructeurs om aan retrofitting te doen. Regelgeving is zo dat de dieselwagens die in Belgie rondrijden van Duitse makelij onder zelfde regelgeving zouden moeten vallen. Weinig consumenten weten juist wat er aan de hand is. De Minister van Consumentenzaken – die maar deels voor bevoegd is – zegt dat er veel meer moet gecommuniceerd worden over deze retrofitting. Op een bepaald moment gaan we vanuit de politiek retrofit moeten opleggen. De wettelijke basis is moeilijk, je moet echt ingrijpen bij de consument zelf."

 

Annemie Maes: als het in Duitsland kan, moet het ook in België kunnen. Nog geen algemeen globaal Belgisch beleid om dit aan te pakken. Voor klimaat heeft dit 7 jaar geduurd, hier zou er ook wel gigantisch veel tijd kunnen overgaan vooraleer er actie wordt ondernomen.


Kathleen Van Brempt: Het lijkt compleet logisch dat Europa zou kunnen ingrijpen, maar we hebben die bevoegdheid niet. Op de controle heeft Europa geen invloed. Wel is het zo dat de steden het hebben gehad. Ik geloof in de kracht van de consument. De Europese autoindustrie is de meest conservatieve van de hele wereld. We hebben nood aan moedige politici.


Zie ook #deminuut Radio1 Tweet: https://twitter.com/radio1be/status/996679736976867328 

Luchtkwaliteit aanpakken? "We wachten allemaal om er écht iets aan te doen" #hautekiet #deminuut https://radio1.be/luchtkwaliteit-aanpakken-we-wachten-allemaal-om-er-echt-iets-aan-te-doen

@call4cleanair dringt aan bij de federale regering Euro5/6 dieselretrofit voor te bereiden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mark Pecqueur: het dieselprobleem is een probleem van het verleden, niet van de toekomst. Retrofits kunnen daar waar nuttig. Waar vooral iets aan gedaan moet worden zijn de 50.000 wagens waarvan de katalysator is uitgehaald door de eigenaar: haal die grote vervuilers van de baan!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SPONSORS