Titel

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Info-Blog

FEDERALE REGERING PAKT DIESELGATE NIET AAN

Geplaatst op 29 mei, 2017 om 6:30

Vijf maand na de “deadline” van de Federale Dieselgate Commissie heeft de Federale Regering nog altijd geen actieplan op tafel gelegd. 59 aanbevelingen deed de Federale Dieselgate Commissie in april 2016. Met de vraag aan de Federale Regering om met een actieplan te komen tegen eind 2016.

 

In België hebben we 2 keer meer kans op borstkanker en kennen we 21% meer longtumoren dan het gemiddelde in Europa, met een minder dan gemiddeld aantal rokers. Maar wel met meer dan 100 dieselwagens per km2… We zijn hier wereldkampioen, met grote voorsprong. Verdere stijgingen van kankerincidentie gelet op een latentietijd van een twintigtal jaar, dienen gestopt met doortastende maatregelen. Want zelfs huidige Euro 6 norm diesels stoten gemiddeld 625 mg / km uit, meer dan 8 keer de limiet. Dus moet de verlaging van reële emissies van dieselwagens afgedwongen worden. Een verlaging van uitstoot zorgt immers snel voor een sterke verbetering van de luchtkwaliteit, gezien emissies van NOx en roet (black carbon) slechts enkele weken in de atmosfeer blijven. Het is dus absoluut noodzakelijk het belang van de luchtkwaliteitsnormen evenwaardig te zetten als deze van de klimaatnormen. De door Vlaanderen mee gefinancierde Ecoscore neemt zowel CO2 als NOx in aanmerking. Tot op heden maakt Vlaanderen hier in haar beleid zelf geen gebruik van (behalve voor aankoop van eigen wagens).

 

Clean Air Lovers & Lobbyists vraagt aan de Federale Regering:


1) Het gevraagde actieplan kenbaar te maken en te implementeren, mede via de Interfederale Werkgroep Dieselgate.

 

2) De fiscaliteit voor bedrijfswagens afhankelijk te maken van de Ecoscore in plaats van enkel CO2. Hierbij afspraken maken met de Gemeenschappen rond gelijkschakeling van taxatiebasissen via deze Ecoscore, ook naar Belasting op Invervoersstelling, jaarlijkse taksen, de komende km-heffing.


3) De stilgevallen uitvoering van de geplande gelijkschakeling van de accijnzen op diesel t.o.v. benzine versneld toch doorvoeren tegen 2018, zoals voorgehouden. Hierbij zou nog verder moeten gegaan worden door de diesel-accijnzen significant hoger te maken dan deze op benzine. De accijnzen dienen immers bekeken op basis van de afstand en niet per liter. Een dieselwagen rijdt op zijn minst 20% zuiniger. Dieselaccijns zou dus minimum 20% duurder moeten zijn dan deze op benzine en niet andersom.

 

4) Naar consument: publicatie en de vermelding van de NOx-uitstoot van voertuigen opvoeren, met correcte informatie over brandstofverbruik en uitstoot van CO2, NOx en fijnstof van hun voertuig. Dit kan door het gebruik van de transparante en goed communiceerbare Ecoscore.

 

5) Post-productiecontroles: invoeren van een systeem van willekeurige en bindende controles gedurende de hele levenscyclus van de voertuigen. Mogelijkheden hiervoor zijn de invoering van de 5-gas controle voor diesel bij auto-controle en het uitbouwen van remote sensing (bevoegdheid van de Gemeenschappen)


Om deze vragen kracht bij te zetten, organiseert Clean Air Lovers & Lobbyists op woensdagavond 31 mei bij ING Brussel het debat: “Dieselgate, et alors?”. We laten parlementsleden van verscheidene beleids-niveau’s met elkaar in dialoog gaan, samen met de sector: “tous ensemble”. Dit om te komen tot resultaten via versterkte samenwerking tussen alle beleidsniveau’s. Verdere info in bijlage en op www.call4cleanair.be/dieselgatedebat

CategorieŽn: Geen

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties